Monday, March 23, 2009

Simpatiku Untuk Mereka

Semalam aku membaca sebuah artikel dari sebuah blog yang memang aku ikuti. Ada airmata yang bertakung di birai mata. Kisahnya tentang sebuah keluarga yang berasal dari keturunan baik-baik. Tetapi dek kerana kerakusan manusia yang tidak mengenal dosa dan pahala, yang mementingkan kuasa dan harta, mereka tertindas. Perniagaan buat menyara keluarga habis lingkup, punah ranah. Akhirnya dia sebagai ketua keluarga terpaksa menjaja kuih dan nasi lemak hasil siisteri.

Sebenarnya aku agak mengagumi dia. Pendiriannya begitu teguh tidak dapat di anjakkan walau sedikit pun. Aku dapat merasakan keikhlasan dan kejujuran jiwanya menjalani kehidupan di dunia Allah ini. Terasa kecil diri ini dibandingkan dengan dia. Diri ini yang masih lagi meladeni perkara-perkara remeh.

Aku sadari bukan dia seorang sahaja yang begitu. Masih ada lagi insan-insan sepertinya di luar sana. Malah ada antaranya aku kenali sendiri. Seorang ahli keluargaku sendiri pernah diletak di balik jeriji besi atas nama pengganas. Sedangkan yang dia perjuangkan hanyalah agama yang dicintainya. Perniagaannya juga punah menyebabkan siisteri terpaksa bertungkus lumus mengelilingi kota demi menyuap mulut 7 zuriat yang masih kecil. Semua itu membuat aku terus merenung akan takdir Allah.

Ya Allah lindungilah orang-orang sepertinya......

No comments: