Sunday, March 22, 2009

Sewel

Entah apa nak diletak sebagai title posting kali ni. Kerja banyak, sampai boleh jadi sewel ha ha ha.

Minggu lepas habis saja kuliah di pagi Jumaat, aku singgah di pejabat kawan baik. Dia berdua dalam pejabatnya. Sesekali berpeluang berjumpa, walaupun satu bangunan. Inilah akibat sibuk. Itulah, macamlah tak cukup dgn kerja hakiki. Dicari benda lain untuk menyibukkan diri, organise seminarlah, buat research lah, padan dengan muka.
Sebaik saja aku menghenyakkan duduk, sahabatku ini bertanya, "dari mana hendak ke mana?" Ewah, macam berpantun pulak. Aku pun dengan selamba menjawab, "Baru sahaja selesai kuliah, singgah sebentar ke bilik Lon dan Lela," (nama 2 orang rakan aku)
Lon ketawa, "Hai macam berbalas pantun pulak." Aku jawab, "Memanglah nak berbalas pantun ni."

"pantun dua kerat aje?" Tanyanya, aku ketawa. Belum sempat aku membalas kata-katanya, Lon melawa aku untuk makan tengahari bersama.

"Haaa dengar keseluruhan pantun aku hari ini," aku menyambung gurauanku.

"Baru sahaja selesai kuliah,
singgah sebentar ke bilik Lon dan lela,
Tak dapatlah aku nak bersama makan tengahari,
Kerana fikiran sesak dek kerja yang banyak"

Riuh tingkat 14 bangunan menara tengahari itu dengan ketawa mereka yang mendengar pantun aku yang langsung tiada iramanya.

"Sahlah engkau ni tengah serabut kepala otak," komen Lon dalam ketawa.
Memang betul. Ha ha ha aku tak tau apa yang hendak aku lakukan. Sebenarnya dalam dua minggu yang lalu aku rasa seperti tidak tentu hala tuju pekerjaan harianku. Aku yang memang terkenal sebagai seorang yang tahu menyusun kerja dengan teliti, akhirnya "kantoi" (meminjam kata bebudak sekarang)

Memang benarlah, "If you fail to plan, you actually plan to fail"

Oleh sebab itu, pada hari itu aku menjamu selera seadanya di hadapan monitor komputer......... membetulkan arah tujuan diari harianku.

No comments: