Sunday, September 11, 2011

September, 11

Ada yang menyebutnya September eleven atau nine eleven. Hari ini ulangtahun ke 10 kejadian serangan ke atas World Trade Centre di NY. Banyak fakta2 yg tidak kena tentang kejadian tersebut dan tentang dakwaan2 kerajaan US. Whatever... Nak diulas2 pun perkara dah berlaku. Nak diulas2 pun bukan boleh mengubah pandangan mereka2 yang berkepentingan yang sanggup lakukan apa saja asalkan dapat terus berkuasa....


Apa yang pasti, hari ni hari yg agak sibuk namun membahagiakan hidup. Hari ni menjemput pelajar2 utk dtg ke rumah utk aku jamu dgn sedikit juadah. Tak sangka pula ramai yang datang, bekas pelajar dan pelajar yang aku ajar sekarang. Masak nasi sehingga tiga kali, Kali akhir hanya mampu masak nasi minyak kerana tomato puri dah habis. Menu aku sebenarnya hanya nasi tomato berlaukkan ayam masak merah dan potato salad, nasi impit dengan kuah kacang, kueh2 raya, dan kek dari Four Season Bakery di Shah Alam.

Aku menjangkakan tidak ramai yg dapat dtg kerana ramai juga yang memberitahu yg mereka tiada kenderaan atau ada hal lain. Alhamdulillah kerana ramai yang dapat hadir. Tapi ayam masak merah menjadi ayamas goreng selain nasi tomato menjadi nasi minyak di hujung2 hari. Potato salad yg licin dulu. Mungkin agak berlainan maka ramai yang suka. Nampaknya di lain kali kena bersedia. I akan masak banyak2 kalau jemput you all datang next time, kataku pada mereka. Betul puan betul puan, kata mereka sambil angguk2.

Sibuk juga aku. Bukan dapat duduk berbual sangat. Sibuk ke dapur dan ke depan. Memasak nasik lagi, menggoreng ayam lagi kerana hidangan habis saja. Nasib baiklah suami tersayang membantu habis2an. Tapi, anak2 murid aku ada yang rajin2, yang perempuanlah tentunya. Tolong memasak dan membasuh pinggan mangkuk.

Thuaibah juga datang dengan suami... pengantin baru.... Suriati yg tak sempat jumpa Thuaibah, sibuk melayan anak2 yg tak nak balik dari playground.

Sebenarnya dua hari lepas, birthday suriati. suriati dan Nadim suaminya adalah kawan dari Canberra sama2 belajar di ANU untuk dapatkan PhD. Nadim sudahpun graduat bersama aku July baru ni. su saja menanti giliran. berbalik kepada harijadi Su. Aku sudah beli sebiji kek siap tertulis, HAPPY BIRTDAY SU. Malangnya masa mereka datang aku pula yg terlupa. Konon nak surprise, akhirnya aku sendiri yg terkejut melihat kotak kek dalam fridge. Adulahai.....

Di akhir hari... aku gembira dan bahagia dapat meraikan anak2 murid di rumah sendiri.

No comments: