Monday, May 11, 2009

Hari Ibu

Seronok kami ber"hari ibu". Hanya tiga beradik yang tinggal di Lembah Kelang. Yang lain berada di luar daerah dan negeri. Sempat kami maklumkan mereka, he he he nampaknya kempunan sajalah mereka tu.

Selepas solat maghrib, membaca yassin dan bertahlil. Emak bacakan doa. Sebenarnya waktu-waktu sebegitu teringat arwah-arwah keluarga terdekat. Melintas lalu kenangan-kenangan bersama mereka. Lantas doa mengiringi rasa rindu. Itu sahaja yang dapat kita lakukan.

Pertama kali ber babeque. Masing-masing kami excited, maklumlah pertama kali menggunakan barbeque set yang sudah setahun berkurung dalam kotaknya. Seperti biasa yang tersayang aku akan take charge dalam perkara-perkara begini. Usaha untuk "assemblying" set tersebut disudahkan juga yang tersayang. Pekerjaan membakar udang, ikan dan sotong juga diambil tanggungjawabnya oleh yang tersayang. Hmmm memanglah sangat sayang pada yang tersayang nih.......

Kemudian makan-makan sambil berbual tentang perkara-perkara lalu. Semuanya gembira, bergambar dengan emak/emak mertua/nenek nan seorang itu. Apa lah yang dapat kita sebagai anak/menantu/cucu buat selaindari menggembirakan hatinya. Cukup bahagia rasanya melihat senyuman di bibir emak.

No comments: