Friday, March 25, 2011

Kecemerlangan Pelajar

Isu ini memang boleh memeningkan kepala. Walaupun bilangan pelajar sedikit tetapi menguruskannya perlu juga berhati-hati.

Yang aku maksudkan ialah program Chartered Institute of Management Accountants (CIMA). Di Fakulti kami bilangan pelajarnya hanyalah 22 orang. Berbanding dengan program ACCA (Association of Certified Chartered Accountants)yahg mempunyai lebih 500 orang pelajar. Entah kenapa program CIMA seperti takda sambutan.

Jadi, tadinya kami mengatur pertemuan dengan pelajar2 CIMA ini. Dari 22 orang yang hadir 15 orang. Ok la tu. Alangkan kedatangan ke kelas pun ada masalah.

Ada kala aku sendiri tenggelam punca. Jika satu2 cara pengajaran itu aku lihat kurang berkesan atau tidak dapat menarik perhatian mereka di dalam kelas, aku ubah caraku. Contohnya semasa bermula semester, area pengajaran merangkumi Strategic Management. Oleh kerana semester baru bermula aku menggunakan teknik tradisional - pengajaran menggunakan slides. Mereka hanya mendengar. Hanya sesekali mereka bersuara apabila aku ajukan soalan. Sudah tentu membosankan.

Apabila masuk topik Project Management, aku ubah teknik dengan memecahkan mereka kepada 3 kumpulan (ada 12 orang dalam kelas). Mereka akan mentelaah sendiri di dalam kelas, berbincang sesama sendiri. Aku bertindak sebagai fasilitator. tetapi apabila masuk bab ke2, masing2 seperti kepenatan. mereka meminta aku terus membuat penerangan tanpa mereka bertanya dahulu. Memang mereka ini "lack of perseverance". Cepat merasa lelah apabila mentelaah selama dua jam.

Bermula minggu lepas aku ambilalih kelas semula dengan menggunakan teknik tradisional. Tapi aku tinggalkan penggunaan projector. Aku masih edarkan handouts. Ketika mengajar aku refer kepada handouts dan buku teks. Selesai sesi aku assign soalan past year yang berkaitan dengan topik hari tersebut. Dapat aku lihat mereka lebih peka kerana terpaksa meneliti handouts dan buku teks. jadi tidak ramai yang terleka. Aku akan uji mereka dengan kuiz akan datang.

Ok itu usaha aku dengan pelajar2 aku sendiri. Yang menjadi concern kami ialah keputusan peperiksaan mereka yang amat merosot. Fakulti pernah mendapat 60%-70% yang lulus. Tetapi sekarang sekitar 20%-50% sahaja. Aku sendiri pada mula2 diberikan paper Enterprise Management, mendapat antara 40%-50% kelulusan. Tapi pada peperiksaan May 2010, tiada yang lulus 100% pelajar aku gagal!!!! Memang sangat menyedihkan.

Semasa pertemuan tadi kami ada meminta mereka menyenaraikan cara pembelajaran mereka di luar kelas, apa penambaikkan yang akan mereka lakukan dan apa yang pihak fakulti boleh lakukan untuk membantu mereka lulus.

Nanti aku akan analisa apa yang mereka tuliskan. Buat masa ini kertas2 mereka itu sedang diteliti oleh bos.

No comments: