Saturday, May 15, 2010

HARI GURU

Tiap kali datang hari guru mesti teringat guru2 sejak dari darjah satu. Walaupun telah berdekad berlalu, saya masih terbayang hari pertama persekolahan. Wajah arawah bapa di tingkap melihat saya di meja paling hadapan di dalam kelas.

Cikgu Marziah. Beliau mengajar saya mengenali huruf. Dan setelah pandai membaca, habis saya geledah buku-buku di rumah yang memang tidak banyak. Paling seronok dibaca ialah buku Ilmu Alam (Geografi) dan Tawarikh (Sejarah) kepunyaan kakak dan abang. Buku-buku seperti ini saya baca berkali-kali kerana tidak ada buku lain di rumah kami almaklumlah kami bukan orang senang. Arwah bapa hanya seorang buruh manakala emak pula suri rumah. Saya tidak pernah ingat Cikgu Marziah marah kepada kami walaupun ada yang nakal di waktu itu. Cuma wajah tegas tapi penuh belas kasihan. Saya tidak akan dapat melupakan Cikgu Marziah kerana dia yang telah menunjukkan dunia yang terlalu luas untuk saya teroka ... hanya dengan membaca.

Puan Kamariah, guru besar Sekolah Rendah Jalan Padang Tembak II. Jalan Padang Tembak kini dikenali sebagai Jalan Semarak. She's the BEST GURUBESAR. Wajahnya putih bersih, rambut bersanggul rapi, cermin mata bingkai warna emas, dan lipstik merah. Saya sangat senang melihat wajahnya walaupun ada kala sebagai murid sekolah rendah ada rasa takut bila berdepan dengan guru besar. Masih terbayang suara tegasnya menegur dan memarahi rakan-rakan yang nakal. Namun, rakan-rakan yang nakal ni tidak pernah takut kepada Puan Kamariah... malahan mereka sangat menghormati dia. Saya rasa tidak pernah mendengar rakan-rakan mengatakan benci atau tidak suka kepada beliau. Puan Kamariah mengenali saya, abang, kakak dan adik-adik saya. Dan saya percaya dia juga mengenali sebahagian besar anak-anak murid yang lain. Sungguh saya kagum dengan Puan Kamariah.

Terima kasih, cikgu....

No comments: