Monday, February 1, 2010

SETINGGAN DI MASJID NEGARA

Sedih bila membaca tentang ini. Pastinya mereka ini menghadapi kesusahan sehinggakan tidak mampu untuk menyewa rumah. Seperti yang terdapat di dada akhbar hari ini, ada yang telah diberhentikan kerja kerana penyakit, dan ada yang gajinya hanya cukup makan dan minum makanya tidak mampu untuk menyewa bilik di tengah kota yang serba mahal ini.

Tapi lebih menyedihkan lagi apabila persoalan ini ditolak ke tepi dan ke tengah. DBKL mengatakan ianya masalah JAWI. JAWI? Bukankah Jabatan Kebajikan Masyarakat adalah pihak yang lebih tepat? Menyedihkan juga apabila JKM langsung tidak memberikan respon. Dari aspek ini rasanya lebih bertuah si penagih dadah sebab Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) bersedia untuk menahan penagih dadah yang bermalam di Masjid Negara. Jika ditahan sudah tentu ada tempat tinggal dan sumber makan dan minum walaupun hanya di pusat serenti.

Tapi kesedihan yang mengatasi segalanya ialah apabila pihak Masjid Negara langsung tidak memberikan tindakbalas atas masalah ini. Sepatutnya di sinilah masjid boleh memainkan peranan di dalam menghadapi masalah kemiskinan begini. Apalah salahnya jika pengurusan masjid mengumpulkan mereka ini dan menyelami masalah mereka. Gunakan dana masjid ataupun membuat kutipan dana untuk tujuan ini sahaja. Kita sebenarnya boleh mengambil contoh gereja-gereja di luar negara (dan mungkin juga dalam negara) dan juga beberapa buah masjid di Amerika Syarikat, di mana mereka menyediakan perlindungan untuk mereka yang “homeless” ini. Pada hari-hari tertentu, pihak gereja atau masjid ini akan menyediakan makanan untuk mereka. Sekurang-kurangnya mereka tidak berlapar untuk beberapa hari dalam seminggu.

Sebenarnya banyak yang boleh dilakukan oleh pihak masjid. Inilah salah satu cara masjid memainkan peranan sebagai “pelindung” terutama kepada umat Islam sendiri. Mungkin pihak masjid dapat menyediakan tempat tidur yang “ala kadar” supaya pemandangan “indah” masjid tidak dicemari.Apalah guna keindahan kalau hanya untuk ditatapi bukan dikecapi. Apalah guna keindahan kalau tidak semua lapisan masyarakat dapat menikmatinya terutama sekali umat Islam itu sendiri. Jika tidak mampu untuk menanganinya, pihak masjid perlu menyalurkan masalah ini kepada pihak yang tertentu bukan mendiamkan diri dengan masalah yang di depan mata.

No comments: