Monday, October 26, 2009

Meor "Sembang Tepi Jalan"

24 Oktober 2009
Ke majlis pelancaran buku Meor “Sembang Tepi jalan” di Annexe Pasar Seni. Ke sana menaikki komuter dari Subang Jaya dihantar ke stesen oleh yang tersayang. Sudah hampir 2 tahun kembali ke tanahair, inilah kali pertama menaikki public transport.

Memang nasib kurang baik. Ada sesuatu berlaku di Kelang menyebabkan perjalanan komuter tergendala. Keretapi yang dijadual 2.16 tiba 30 minit kemudian. Aku habiskan masa membaca Reader’s Digest sambil berdiri. Tiada bangku dan kerusi yang kosong. Habislah juga membaca beberapa buah artikel yang agak menarik. Antaranya artikel tentang kesihatan; tentang sifat seseorang yang boleh ditelah melalui lagu-lagu yang digemari; dan sebuah artikel tentang jamban kampung ditahun 70an dulu. Ha ha ha percaya atau tidak ini yang paling menarik.

Keretapi sampai hampir 2.50. Majlis sepatutnya bermula 3 ptg. Keadaan dalam keretapi sudah tentu sesak akibat jadual yang tertunggak. Tiba di KL Central kira-kira 25 minit kemudian. Ha ha ha pertama kali jejak kaki di sini. Tentu ada yang tak percaya. Aku yang dibesarkan di KL dahulu masih banyak pelusuk KL yang belum aku jelajahi.

Tidak mahu membuang masa, aku cari kaunter informasi. Memang agak jelas terbayang perasaan pelik di wajahnya apabila aku bertanya, kat mana nak ambil LRT? Akak nak pegi central market. Mungkin terlintas di hatinya, dari mana agaknya perempuan ini datang? Nak ambil LRT pun tak tau. Ah lantaklah asalkan masaku tak terbuang.

Beli tiket. Alahai rupanya hanya satu stesen dari KL Central. Itu pun aku tak tahu he he he.... Di CM dah jumpa annexe, kenapa sepi? Terdetik pertanyaan di hati. Aku bayangkan kemeriahan dengan signage atau tunjuk arah atau notis. Dan seperti biasa aku panik. Takut tidak akan berjumpa akan tempatnya, maka sia-sia sajalah perjalananku. SMS Dome. Biarlah apa dia nak kata; aku memang panik. Asal dapat jumpa tempatnya. Sebaik saja aku tekan butang “send”, ternampak satu notis kecil di tampal di pangkal tangga. Bergegas aku menaikki tangga. Akhirnya sampai juga.

Memang perjalananku tidak sia-sia. Jiwa terhibur dengan ungkapan dalam ucapan; recital dari buku Meor; dan lagu-lagu yang mengiramakan lirik-lirik penuh makna. Lagu-lagu yang dinyanyikan memang RAW dan ORIGINAL. Aku tersangat suka.

Sebenarnya aku memang teruja apabila dapat tahu majlis akan dimeriahkan oleh Pyanhabib dan Nikbinjidan. Sajak-sajak Pyan memang sudah lama aku baca, walaupun ada yang kurang aku fahami. Dan sebenarnya aku juga sudah tonton 1, 2 video Meor dan Nik di facebook. Memang aku suka.

Dan ketika baru saja aku duduk, Pak Samad Said pun masuk. Oh Tuhan!!!!! Hari ini aku bertemu dengan insan yang aku kagumi sejak usiaku belasan tahun lagi. Apa lagi, aku pun petiklah butang kamera. Dia duduk selang beberapa buah kerusi dari tempat duduk aku. Aku memang sangat teruja. (Ketika menelefon yang tersayang selepas acara, aku katakan padanya, A Samad Said ada! Dia duduk dekat saya!!! Ha ha ha begitulah excitednya aku. Buku-bukunya pernah aku baca, sajaknya pernah aku deklamasikan ketika di sekolah. Namun, diri terasa sangat kecil hingga terasa malu untuk minta bergambar. Serasa perkataan itu sudah di kerongkong tapi tidak terkeluar. Mengalahkan pertama kali jumpa bakal suami dulu ha ha ha!!!!!)

Secara keseluruhannya aku sangat terhibur dengan agenda yang dihidangkan. Suara-suara mereka sebenarnya excellent! Apa lagi menyanyikan bait-bait ciptaan sendiri. Penghayatan yang hampir total. Aku sendiri terbuai (ke aku yang syok sendiri??!!?). Gaya recital dari buku Meor oleh Pyan juga bagus. Teringat zaman di universiti dulu. Selain membaca dari kitab agama di rumah bujang, sesekali kami membaca sajak ketika berkumpul walaupun hanya 4,5 orang. Tapi sekarang apabila berkumpul dengan teman-teman lama ceritanya ialah tentang kerja, anak, suami, baju, aksesori etc etc... Rindu pada teman lama terubat dengan gathering yang sesekali diadakan, tapi ..... entahlah haiiii.

Aku dapat saksikan di majlis itu, kelompok manusia ini yang sangat supportive antara mereka. (Well, that’s what I could observe sebagai orang luar). Aku kagum juga dengan mereka ini, buat lagu sendiri, rakam sendiri, jual sendiri. Kalau artis “arus perdana”, dah heboh dah dalam media menjaja cerita, semuanya modal sendiri demi minat dan sumbangan kepada dunia seni tanahair... begitulah lebih kurang akan terkeluar komen dari mereka itu. Tapi bagi mereka yang aku jumpa buat pertama kalinya di majlis itu, perkara sebegini adalah sebahagian dari hidup mereka. Mungkin apa yang penting buat kelompok ini ialah kepuasan diri dapat berkarya dan ada insan lain yang dapat menikmatinya. (Teringat pulak kepada “content theory” oleh Maslow. Agaknya apa yang mereka mahukan ialah “self actualisation” – keadaan tertinggi dalam teori Maslow ini)

Dalam ucapannya Meor ada menggunakan perkataan “plastik”. Aku teringat kepada perbualan ku selepas kelas dengan beberapa orang pelajar aku. Itulah perkataan yang aku gunakan untuk menggambarkan kehidupan rata-rata manusia di zaman yang dikatakan moden ini. Kami sebenarnya sedang berbual tentang apa yang dibaca di internet. Aku beritahu mereka yang aku ikuti blog-blog beberapa insan ini. Pada aku mereka ini jujur, iklahs, tidak berselindung. Banyak yang aku pelajari tentang manusia, kehidupan dan alam dari tulisan mereka. Anak-anak muridku tercengang mendengar hobi cikgu mereka. Agaknya itu tanda umur yang semakin meningkat banyak!!!

Di akhir hari, aku puas sebenarnya. Dapat melihat, mendengar dan menghayati dari awal hingga akhir. Memang aku tidak berganjak sehingga MC memaklumkan acara sudah berakhir. Jiwa seakan ter”kesan” dan “fulfilled”.

Akhir kata, terima kasih kepada yang menjemput. Terima kasih yang memberi maklumat. Terima kasih kepada yang membuat persembahan (bukan penyembah seperti kata MC, maaf.... he he he). Terima kasih Meor. Terima kasih semua kerana hari itu banyak event “pertama kali” yang berlaku dalam hidup aku yang sebenarnya bukannya muda lagi.......

4 comments:

binjidan said...

apa gua nak cakap tadi ahhh dah ishhh ehh biar betul

ok terima kasih la kerana suport kami :)

tikusbiru said...

hehhee..nonstop sy gelak..tulis la byk lg episod laen..hehe.. mesti kat kl sentral tu, org tu meragui puan.. hehehe.. public transport esp ktm mmg lmbt..stakat 30min tu seb baek la puan..sy penah kne delay 4 jam..alasan yg sme je - kerosakan teknikal.. mmg serik nk naek..arini baru sy tao puan seorang yg puitis.. layan sajak sumer tu..hehehe..bdarah seni la kirenye =)

anazabri said...

siapa gerangan tikus biru ni? bunyi mcm anak murid aku jek. wahai tuan, tolong perkenal kan diri...

Unknown said...

wah beruntungnya duduk di KL byk aktiviti sebegini boleh diikuti.

Lukmanw