Tuesday, July 28, 2009

GAGAL MERANCANG???

Semalam notis dinaikkan di papan kenyataan sekitar jam 10 pagi. Aku yg biasanya sampai di pejabat jam 7.30 pagi, tentulah tidak terbaca notis tersebut. Selepas punch in melihat-lihat email kemudian ke bilik mesyuarat menyudahkan kerja-kerja editing.


Waktu lunch, jenguk email, dah ada email suruh hadir workshop esok harinya (hari ni la). Tak ke tensyen. Aku memang tahu the content of the workshop is important. Tapi pemberitahuan pada saat-saat akhir sudah membayangkan tiada perancangan teliti dibuat. Apakah perkara sepenting itu tidak ada perancangan yang lebih teliti? Bagai menggambarkan ianya tidak penting. Main tangkap muat.


Persediaan minda juga sangat perlu bagi pekerja di sesebuah organisasi. Bila diadakan workshop seperti ini sudah tentu ada expectation dari pihak atasan. Maka jika tidak ada persediaan minda dari staf bawahan, mereka yang hadir akan hadir dengan perasaan sambil lewa. Natijahnya, apa yg diharapkan oleh pihak atasan tidak akan tercapai. Dan dalam jangka masa panjang objektif organisasi juga tidak akan tercapai.

Notis di saat-saat akhir juga menggambarkan pengurusan yang celaru. Ia memberi gambaran bukan satu isu ini sahaja yang tiada perancangan. Mungkin ada perkara lain lagi yang tidak dirancang dengan teliti oleh pihak pengurusan. And most probably this assumpition is always true. Ia juga menggambarkan ketidak seriusan pihak pengurusan sendiri. Tidak serius dalam kerja-kerja pentadbiran.


Dalam sesebuah organisasi, setiap staf sudah ada routine tasks tersendiri. Ini adalah kerja hakiki yang mesti dibereskan. Dengan perkara-perkara mendatang sebegini akan mengganggu routine tasks pekerja. Kerja-kerja hakiki mungkin tidak akan dibereskan dengan baik dan lebih buruk lagi tidak dapat dilaksanakan. Perlu diingat, deadlines have to be met. Kalau staf disibukkan dengan notis-notis last minute begini, deadlines may not be met. Walaubagaimanapun, sekiranya ample notice is given, staf boleh membuat perancangan semula ke atas routine task mereka.


WHY CAN’T THE ADMINISTRATORS UNDERSTAND THIS?????

No comments: