Thursday, November 27, 2008

Emakku Sayang

Bila membaca email kakak yang memberitahu emak berjalan menggunakan tongkat, hati jadi sayu. Tidak dapat ku bayanglan bagaimana rupa emak. Bila pulang ke tanah air, semua itu jadi realiti di depan mata.

Kini keadaan fizikal emak semakin hari semakin lemah. Tambahan selepas kena strok. Walaupun strok yang ringan, ianya menambahkan lagi sakit yang emak tanggung. Emak kini menggunakan tongkat melengkung seperti berbentuk U kerana kedua-dua kaki emak sudah tidak kuat untuk berjalan.

Hati ini sering terkilan melihat emak orang lain masih kuat untuk bergerak ke sana ke mari. Masih kuat untuk berjamaah di surau. Tapi emak aku......

Kini kalau ke mana-mana pun, kerusi roda menjadi salah satu barang yang kami angkut. Sesungguhnya semua itu tidaklah mendatangkan kesusahan buat kami. Tetapi aku dapat rasakan hiba hati emak. Ada kala dia berkata, susahkan engkau aje.... Kalau tidak ada kata-kata itu yang emak keluarkan, aku dapat rasakan lirikan matanya yang ada hiba.

Sungguh emak, mendokong mu pun aku sanggup. Apa saja untuk emak akan aku lakukan tanpa soal jawab, percayalah emak. Apa yang kami lakukan untuk emak sekarang tidak setimpal dengan kesusahan emak, keperitan emak, pengorbanan emak untuk kejayaan kami semua.

Aku sayang emak, sangat sayangkan emak.

No comments: